Faq

[Strona główna] > FAQ

Ściągnąlem plik iso i rozpakowalem pliki WinRarem. Jak je nagrać na płytkę?

Odp: Program WinRar pozwala przeglądać obrazy płyt ISO jak normalne archiwa RAR. Nie należy jednak wypakowywać plików, lecz nagrać cały obraz na płytę CD tak, jak opisano w dokumentacji:
Nagrywanie ISO na CD

Po uruchomieniu Linuksa z płyty system prosi mnie o login i haslo. Co mam zrobić?

Odp: Przede wszystkim przeczytać co jest napisane na ekranie. Jest tam podany login i hasło administratora.
Oczywiście, jeśli chcesz (a ze względów bezpieczeństwa jest to zalecane, zwłaszcza gdy zdecydujesz się zainstalować system na dysku) hasło to można zmienić.

Domyślnie w systemie zarejestrowany jest też zwykły użytkownik o loginie ''cdlinux'' - hasło dla niego ustalisz wydając w terminalu polecenie ''passwd cdlinux''.

Uwaga dla mniej domyślnych: przy wpisywaniu haseł (inaczej niż w wielu formularzach logowania, w których przy wpisywaniu haseł pojawiają się gwiazdki) na ekranie nie wyświetlają się ŻADNE znaki.

Mój komputer nie ma możliwości startu z CD-ROMu, gdzie znajdę dyskietkę startująca dla cdlinuksa?

Odp:
Cdlinux.pl nie ma własnej dyskietki startowej, lecz można wykorzystać dyskietkę Smart Boot Magagera

Jak mogę zainstalować program z rozszerzeniem tar.bz2/tar.gz

Odp: Przed użyciem pliku rozpowszechnianego ze stron producenta polecam sprawdzić czy nie ma juz gotowych paczek przygotowanych dla Debiana (i co za tym idzie cdlinuksa). Opis instalacji oprogramowania: Instalowanie dodatkowego oprogramowania oraz w postaci filmu: [[[Dokumentacja użytkowa cdlinux.pl#Synaptic - zarządzanie pakietami | Synaptic - zarządzanie pakietami]]]

Istalacja programów pobranych z sieci zależy od tego w jakiej postaci program jest rozpowszechniany. Jeżeli ściągniesz kod źródłowy to musisz go skompilować. Opis powinien znajdować się w pliku README, po rozpakowaniu archiwum. W przypadku gdy program rozpowszechniany jest w postaci pliku binarnego, należy go uruchomić wydając polecenie:
./nazwa_programu

Co zrobić, żeby można było korzystać z kart rozszerzeń PCMCIA

Odp:
Przy starcie system, po tym jak pojawi się rysunek pingwinka wpisz:
boot: noacpi

Ładowanie systemu kończy sie komunikatem timeout waiting for DMA

Po uruchomienie systemu z płytki system przez chwile się ładuje i dochodzi do takiego momentu:
mount: black device/dev/hdc is writing-protected, mounting read-only
ide-cd : cmd 0x28 time out
hdc: DMA timeout retry
hdc: timeout waiting for DMA

i tutaj ładowanie staje i nie ma żadnej reakcji.

Odp:
Przy starcie nalezy wpisać:
boot: linux ide=nodma

Czy w cdlinuksie obsługiwany jest tryb 3D najnowszych kart graficznych ATI i Nvidia?

Odp:
Po długich namysłach i dyskusjach postanowiliśmy zrezygnować z dodawania do wersji LiveCD binarnych sterowników do kart graficznych Ati i Nvidia. Aktualnie wkorzystywane są sterwoniki wchodzące w skład projektu X.org. W przypadku, gdy nie ma sterowników obsługujących daną kartę stosowane są sterowniki VESA, które (teoretycznie) powinny obsługiwać każda kartę, nawet najnowsze.

Głównym powodem rezygnacji z tych kart jest fakt, że sterowniki te potrzebne są tylko do wydajniejszej obsługi programów 3d… poczas gdy cdlinux.pl nie zawiera żadnych aplikacji 3d.

Użytkownicy kart ATI I NVIDIA mogą sobie doinstalować sterowniki binarne ze stron producentów swoich kart graficznych.

Jak usunąć środowisko graficzne i wszystkie programy w nim działające?

Odp:
Poniższe komendy usuwają większość programów okienkowych, jednak nie wszystkie.
apt-get remove x11-common
apt-get —purge remove xserver-xorg*
dpkg —purge `deborphan`
dpkg —purge `deborphan`
dpkg —purge `deborphan`

Jak skopiować tekst w/do terminala?

Odp:

1. Aby skopiować tekst z jednego do drugiego wiersza terminala należy: zaznaczyć fragment do skopiowania po czym w miejscu, w którym ma być on wstawiony, kliknąć jednocześnie obydwoma klawiszami myszy aby wkleić tekst.

2. Aby skopiować tekst do terminala z zewnętrznego okna należy po skopiowaniu go przy pomocy Ctrl+C lub polecenia Skopiuj/kopiuj menu kontekstowego (względnie wycięciu) wkleić go w sposób opisany wyżej.

[Strona główna] > FAQ

O ile nie zaznaczono inaczej, treść tej strony objęta jest licencją Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0 License